През пролетта на 2005 г. млад мъж с брада излиза от сградата на окръжния съд в Пазарджик, придружен от свой приятел. Брадатият е мюсюлманският проповедник от циганския кв. “Изток” Ахмед Муса Ахмед. Той току-що е осъден на 3 г. условно заради проповядване и разпространение на радикален ислям.

Близо 10 г. по-късно - през пролетта на 2014-а, същият мъж пак излиза от сградата на пазарджишкия съд. Този път е осъден на 1 г. ефективно пак за проповядване на радикален ислям. Мъжът е един от подсъдимите в нашумялото дело срещу имами. Пред съдебната зала обаче го чакат над 500 негови сподвижници с бради, които крещят “Аллах е велик”.

Разликата е показателна и видима за всички жители на Пазарджик, които следят постепенната, но прогресивна ислямизация на ромското население в града. За кратки срокове то приема ислямската религия. Нещо повече - във всяка част на града вече могат да се видят мъже с дълги бради без мустаци и жени, плътно забулени с бурки.

Това не може да се види в селищата, където от векове се изповядва мюсюлманската вяра. Съществува тезата, че на забулените и брадатите им се плаща от арабски фондации, за да приемат новата религия. Самите цигани категорично отричат и се обиждат на подобни твърдения.

Тези крайности са благоприятна почва за провокации и създаване на напрежение.
Неслучайно дори ромите, които не изповядват ислям в Пазарджик, наричат “талибани” своите събратя мюсюлмани. Покрай делото за проповядване на радикален ислям, продължило 1 г. и половина, лъсна и фактът, за който всички се досещаха, но не обръщаха внимание. А той е, че за по-малко от 10 г. почти половината от 30-хилядното ромско население в Пазарджик вече изповядва ислям.

В това няма нищо лошо, ако не се вземат предвид сигналите, че в квартала не се проповядва традиционен ислям, а се налагат крайни радикални течения. Само преди седмица един клип, сниман през 2009 г. в двора на джамията “Абу Бекир” в ромския квартал, стана повод за скандал. Малко дете с дървен меч имитира рязане на главата на свой връстник.

Всъщност децата репетират библейската притча за празника Курбан Байрам - идентична за християнството и исляма, в която Бог иска от Авраам/Ибрахим да жертва сина си, за да докаже вярата си. Въпреки това беше направен паралел, че в циганския квартал мюсюлманите възпитават децата си по примера на т.нар. “Ислямска държава” за обезглавяване на противниците.

Паралелът, освен че беше неуместен, бе и опасен - възбуди духовете сред мюсюлманската общност в града и предизвика отзвук в страната. Това даде повод да се заговори отново какво се случва в джамията “Абу Бекир”, която определено е притегателен център за мюсюлманите от кв. “Изток”.

Невероятно прозвуча и изявлението на главния мюфтия Мустафа Хаджи, че джамията е частна и Главното мюфтийство няма механизми за контрол върху нея. Репортерска проверка установи, че това не е така. По време на делото срещу имамите от ръководството на мюсюлманското вероизповедание декларираха, че в “Абу Бекир” се проповядва традиционен ислям и джамията е контролирана и проверявана от мюфтийството.

По документи обаче тя наистина е частна. Построена е върху парцел, собственост на местния жител Янко Мишев. Теренът му е продаден от община Пазарджик през 2001 г. с благословията на тогавашния кмет Иван Колчаков.

През 2002 г. на Мишев е издадено и разрешение за строеж на молитвен дом. Според експерти обаче то е противозаконно - не може да се издава подобно разрешение на частно лице. Така или иначе това е сторено.

През 2008 г. в община Пазарджик са подадени документи за регистрация на мюсюлманско настоятелство. Заявлението е от 23 април и е от районния мюфтия на Пловдив Осман Халми (тогава област Пазарджик се числи към пловдивското мюфтийство - б.а.). В документите е приложено и пълномощно на Халми, издадено му от главния мюфтия Мустафа Хаджи.

В искането си Осман Халми заявява регистрирането на мюсюлманско настоятелство на ул. “Петко Д. Петков” в Пазарджик, където всъщност се намира джамията “Абу Бекир”, която към онзи момент вече е построена, но не е узаконена. За председател на настоятелството е избран Янко Мишев, собственик на джамията, а за секретар - Бранимир Змийчаров. Приложен е и учредителен протокол за настоятелството и имената на останалите членове.

Така ръководството на джамията в лицето на настоятелството  е под егидата на мюсюлманското вероизповедание у нас. Акт 16 на “Абу Бекир” е издаден през 20011 г. на името на Янко Мишев. Това става, след като от електроразпределителното дружество спират тока на молитвения дом заради липса на разрешителното за ползване и в квартала избухва недоволство сред мюсюлманите.

Преди дни служители на ДАНС са изискали от община Пазарджик всички строителни книжа и разрешителни за изграждане и ползване на джамията “Абу Бекир”. Това е станало, след като от окръжната прокуратура започват проверка на клипа, сниман в двора на джамията.

“Мюфтийството в Пазарджик осъществява методическото ръководство и контрол над джамията “Абу Бекир”, заяви пред “24 часа” районният мюфтия Абдулах Салих, като опроверга шефа си Мустафа Хаджи. (Виж блица с него).

В града истински духовен водач и лидер на ромите мюсюлмани е Ахмед Муса Ахмед. Той е завършил училището за имами в Сърница и по думите му има разрешение от Главното мюфтийство да проповядва на територията на цялата страна, без да е служител на вероизповеданието. Общественото внимание се насочи към него, след като станаха известни проповедите му и изявления по време на делото срещу имамите. В него той е единственият с ефективна присъда.

Според свидетели Ахмед проповядвал да се режат главите на неверниците и че трябва да се създаде шериатска държава. Той категорично отрича това да е вярно. Съществуват обаче снимки, разпространени във фейсбук, където Ахмед Муса Ахмед се е снимал сред сподвижници - той е облечен в сива роба на имам, а другите - с фланелки със знака на “Ислямска държава”.

Майката на Ахмед твърди, че снимките са от сватба, на която мъжете с бели фланелки са сервитьори и са ги облекли, за да се различават от останалите гости. Обяснява, че щампата на фланелките гласи “Аллах е един”.

Жената и дъщерята на Ахмед ходят с бурки. Одеждите се продават единствено в неговия магазин в квартала. Дъщерята е напуснала училище, за да се посвети на изучаването на Корана вкъщи, признава Ахмед. Той се жалва, че в училищата не пускат забулени и забрадени деца да посещават занятията. А че примерът е заразителен, се вижда нерядко - дори малки деца ходят плътно забулени из ромските махали на Пазарджик.

Учители от СОУ “Д. Гачев” в кв. “Изток” разказаха, че често техни ученици от ромски произход, изповядващи ислям, слушат в часовете със слушалки ислямски проповеди вместо преподаваното от тях. Даже отказвали да говорят на български - твърдели, че не разбират.

Според общността в града друг обезпокоителен факт е, че изповядващите ислям роми се капсулират. Те отказват да общуват с друговерци. Изключително ревниво пазят какво се случва сред тях. Много често спират децата си от училище, защото не ги пускат забулени в класните стаи.

През лятото на миналата година няколко източника съобщиха пред “24 часа”, че емисари на “Ал Кайда” са гостували на Ахмед Муса Ахмед, за да проверят възможностите за набиране на бойци, които да се сражават на страната на ислямистите в Сирия.  Ахмед не отрече - каза, че при него пристигат всякакви гости и си отиват. Това обаче нищо не значело. От ДАНС нито потвърдиха, нито отрекоха за случилото се.

Проверка тези дни потвърди, че дори децата в кв. “Изток” знаят какво е “Ислямска държава”. На въпрос: “Харесва ли ви това, което правят тези хора”, циганчетата се разбягват.

“Откакто приехме исляма, станахме други хора. Момчетата не пият, не крадат, не се бият. В махалата спряха кражбите, убийствата, наркотиците. Няма сводници, които да правят момичетата проститутки. Какво лошо има, че се молим, че ходим с бради и забулени. Това го изисква религията ни”, обяснява разпалено Гинче Моллова.

Това потвърждават и дългогодишни полицейски служители от участъка в кв. “Изток”. Много от криминално проявените в квартала са спрели с противозаконните си действия, след като са приели исляма.