Многопластов, полифоничен и пъстроцветен спектакъл „Европа в нас“ събра близо 200 зрители в Дом „Канети“ в Русе миналия четвъртък вечер. Събитието бе част от програмата на 62. Международен фестивал „Мартенски музикални дни“.
Визуален, словесен и музикален спектакъл - така го определя режисьорът Димитър Липовански. Продуцентска компания компания „Персей“, която често работи под лейбъла Арена Медиа, спечели проект за реализацията, подкрепен по Програма „Визуални изкуства“ на Министерството на културата.
„Европа в нас“ обединява творческата енергия на екип артисти, които работят заедно през годините по различни проекти, свързани с визуални изкуства, гражданско и социално ангажирано изкуство, демократизация и достъп на различни публики“, разказва Липовански и продължава: „Темата е критически важна в днешния свят на ерозия на проевропейските ценности, разделение на обществото и усещане, че Българската Европа е даденост, а не достижение. Начинът на реализация: изложба-инсталация и пърформанс за откриването й, придружени от поредица дискусии с млади хора и публики, е адекватен на очакванията на съвременните потребители от визуално привлекателно и съвременно по форми изкуство“
За съмишлениците е важно, че творят в Русе
- на брега на великата европейска река Дунав, в града-врата на България към Модерността от ХХ век. Подчертават, че вписват артистичното събитие в мултикултурното минало, но с поглед към едно по-мирно бъдеще.
Визуалната артистка Еслица Попова разказва за концепцията си: „Европа в нас? е разходка (паркур) из версиите в дома на Канети: къси сценарии, фрагменти за анимации и пърформанс според характера на пространствата на сградата, улицата и двора“... 
И наистина, в продължение на няколко месеца режисьорската и визуалната концепция на творците добиват плът. В процеса се включват няколко групи преподаватели и ученици от Националното училище по изкуствата „Проф. Веселин Стоянов“. Първи са 12-класниците от класа по скулптура на Нина Лишовска. Самата тя и Еслица работят с момичетата и момчетата, за да извлекат техните собствени идеи, децата създават скулптури и инсталации. Включват се и ученици от други класове на НУИ - художници... Заедно с Христина Трифонова от екипа на „Персей“ сътворяват
огромни обемни фигури - ефирни, но трудоемки, от хартия и тел, които оживяват, движат се, летят по време на спектакъла... 
Еслица Попова настоява, че историческите събития, реперите от календара на времето, документалистиката, трябва деликатно да се вграждат в цялостната „обиколка“ - паркур на пространствата. И продължава: „Мястото го предразполага - четливи са историческите слоеве в архитектурата на къщата - от епохата на Канети, през соца до днес“... В пърформанса тя участва и със собствена видеоинсталация: седемканално видео „Европа в нас?“: поредица stop-motion анимации: в една от тях Царят ту подписва Договора, ту отпива, в друга фойеверки за Председателството взривяват и разпадат символни сгради. А през това време
звуците на неизменното Дунавско хоро се опитват да надвият тези на Одата на радостта... 
Режисьорът Димитър Липовански продължава: „Откъде тръгнахме: 15 години България в Европейския съюз през 2022. Европа в нас? Ние в Европа? Търсим къде се пресичат тези две криволичещи пътеки. И какво всъщност представлява тази пресечна точка?... В невероятното пространство на Дом „Канети“ търсим символа на (за) неделимостта България - Европа. В артистичната среда на изложбата - инсталация добавяме акцент с пърформанс. Визуален, част от елементите се изграждат и рисуват в реално време. Словесен, с изградена звукова картина от авторски послания с общоевропейски ценности. Музикален, с аранжименти на европейска класика и импровизации на живо“.
Музикант, композитор и импровизатор, Николай Иванов-Ом няма нужда от убеждаване, за да се включи в проекта. И по време на спектакъла го прави великолепно - фино, ненатрапчиво, но красиво.
Балеринките на д-р Деница Анчева от НУИ разказват с танц за Пътя и Пътуването, за срещи и раздели, посрещания и изпращания... Ефектно осветление и светлинни решения на Андрей Тотев добавят цветове и сенки в цялото пространство на Дом „Канети“. 
Специалното участие на Илия Деведжиев си личи
от шеговитите образи на героите, та чак до иронията и скритите цитати ала Станислав Стратиев
В спектакъла се включват и актьорите Ясена Господинова, Надя Банчева, Тодор Лазаров и Любомир Кънев. Самият той води и част от малките си възпитаници - ученици по актьорско майсторство в НУИ.
В полифонията на спектакъла са вградени множество видео находки и от историята на Европа, и от историята на България. В образ и звук присъстват бащи на Обединена Европа като Уинстън Чърчил и Жан Моне. Дисонансен контрапункт е митологизирана реч за „приземяването“ на  комунистическия български Тодор Живков. Стотици архивни кадри синтезирано добавят лица и места на Прехода, Протестите, Демонстрациите... Цялостната дигитална реализация е на Арена Медиа, с упорития педантизъм на Теодор Мечев. 
Основен елемент в „Европа в нас“ са множество видео послания на участници в процеса, който заведе страната България в ЕС. Звучат и споделяния на млади хора, и на връстници на промените... Всички те са специално записани за спектакъла. Удивително, 
в голяма част от тях прозира безпокойството - че мислените като непоклатими и предопределени, европейските ценности днес отново имат нужда от защита
Президентът Петър Стоянов (1997-2002) казва: „България отново започва един дебат, който мислехме, че отдавна е приключил - дебат за мястото на България, за цивилизационния избор. Този дебат плашещо увеличава своите децибели. Трябва да пазим и съхраняваме европейските ценности. И да помним, че нищо не се дава даром“...
Първият еврокомисар на България Меглена Кунева припомня, че писалката, с която е подписала Договора за присъединяване на България към ЕС, се пази в Русе. Малцина вече помнят, че самата Меглена Кунева е кръстница на провеждания дълги години в Русе медиен фестивал „Българската Европа“ (2006-2017) - единственият журналистически форум с европейски фокус през цялото това време в страната. Фестивал, създаден и оживяван от идеолога на „Европа в нас“ Димитър Липовански.
Амбициозно и технически предизвикателно, събитието в Дом „Канети“ не остава само в неговите пространства. Зрители от целия свят имаха достъп до стрийминга на живо, осъществен от екип на Телевизия Кис 13 в YouTube канала на Арена Медиа. Като самостоятелен продукт
видеовариантът на спектакъла тепърва ще продължава пътя си към зрителите
В сайта на сдружение „Европейски пространства“ пък ще бъдат достъпни и всички отделни дигитални ресурси на проекта. 
До края на март и през април предстоят поредица срещи с ученици от русенски училища в пространствата на Дом „Канети“. Заедно с преподавателите им екипът на „Европа в нас“ ще направи изнесени уроци по гражданско образование. Защото, както става ясно, Европа има нужда от отстояване. Отново. Защото не е даденост, а ценност.