Защо билетите за концерта на Симфоничния оркестър на Българското национално радио под диригентството на Емил Табаков свършиха първи - още далеч преди фестивалът „Мартенски музикални дни“ да започне, стана ясно и на тези, които не са от най-верните адепти на русенския фестивал. Двете русенски имена - на диригента Табаков и на невероятния цигулар Светлин Русев, привличат като магнит публиката, която знае, че от двамата магьосници винаги може и трябва да се очаква истински празник. В събота вечерта симфониците на БНР поднесоха на ценителите и на редовите почитатели на музикалната класика очакваното пиршество на духа, което като с магическа пръчица прехвърля хората в друго измерение - в измерението на изкуството, с други думи - на нормалната потребност на човеците от красота и хармония.
За тазгодишното си участие в 53-ите „Мартенски музикални дни“ Емил Табаков беше избрал стилна програма от стойностни, а в същото време и достатъчно популярни произведения. В първата част бе изпълнена увертюрата към операта „Риенци“ на Рихард Вагнер, с която симфониците отдадоха почит към една от двете 200-годишнини, под знака на които преминава музикалната 2013 година. Операта е написана през 1840 година, нейната премиера през 1842 година в Дрезден отваря вратите на големия германски композитор към диригентския пулт в театъра в немския град, който по-късно става мястото за първите представяния пред публика на три от знаменитите опери на Вагнер „Летящият холандец“, „Танхойзер“ и „Лоенгрин“.
След бляскавото изпълнение на увертюрата последва специалният подарък на фестивалната програма на симфониците, водени от Табаков. Това беше Двойният концерт на Йоханес Брамс - концертът за цигулка, виолончело и оркестър, с възхитителното участие на цигуларя Светлин Русев и виолончелиста Франсоа Салк. Двамата млади музиканти пристигнаха за ММД от Франция, където живеят. Русев и Салк за първи път изпълняват Двойния концерт на Брамс под диригентството на Емил Табаков, премиерно българинът и французинът са свирили солистичните партии в концерта през октомври миналата година заедно с русенския филхармоничен оркестър по време на неговото турне във Франция. Тогава диригент е бил Жан-Ив Годен. Винаги съм щастлив да се връщам в Русе, където са моите близки и много мои приятели, каза на пресконференция преди осмата фестивална вечер Светлин Русев. Неговият приятел и колега Франсоа Салк също не скри удоволствието си да свири пред русенската публика и направи комплименти на залата: „Много точна и много богата като обстановка зала, която осигурява чудесна видимост и за зрителите“. Чудесно е, че публиката вижда всичко в залата, но е добре и да чува всичко, добави големият български цигулар Минчо Минчев. Той изрази своето пожелание „Русе така да се замогне, че да се сдобие с един културен, концертен център - с една истинска концертна зала! И дано ние с Емил /Табаков - б.а./ да я доживеем“. Мнението на виртуоза Минчо Минчев е не само професионално, но и е базирано на личните впечатления на музиканта. Освен солистичните партии, които изпълнява в концертите на ММД, докато води един от майсторските класове, той всяка вечер е в Голямата зала на Доходното здание и много добре знае как звучи изпълнението от сцената, достигайки до публиката в залата. Освен това вън от всякакво съмнение пожеланието на цигуларя, известен като приятел на Русе и на русенската култура, е повече от добронамерено.
Гостуването на оркестъра на БНР и на двамата солисти ще остане паметно и с петте биса, които публиката получи. Първият беше повторение на една от частите на Двойния Брамсов концерт, последвало аплаузите за Светлин Русев и Франсоа Салк. А след като приключи и втората част, по време на която беше изпълнена сюита „Кавалерът на розата“ на Рихард Щраус, публиката извика на сцената още четири пъти диригента Емил Табаков. Ще ни свършат бисовете! - засмя се Табаков преди четвъртия бис и след Втория валс на Шостакович улови първата цигулка за ръка и изведе оркестъра от сцената под аплодисментите на зрителите.