Какво може да накара русенци да забравят размазващата жега и нашествието от комари? Тези, които потърсиха бягството от двата досадни летни елемента на остроконтиненталния климат на Русе в поредния концерт от впечатляващата програма на фестивал и академия "Алегра", се оказаха уцелили десятката. Защото Голямата зала на Доходното здание /впрочем и там някои от досадните комари бяха успели да се промъкнат, за щастие, бяха единици/ се оказа един прекрасен оазис в неделната вечер. Не само защото климатичната инсталация работеше до самото начало на концерта. А най-вече защото уникалният инструментален състав, наречен с изразителното име "OrchestrAMATA", направи всичко възможно, за да 
поднесе един чудесен подарък на публиката
Удивителното беше не просто програмата, която бе подбрана така, че да порадва сетивата както на обикновени почитатели на класическата музика, така и на спецове, за които музиката е и професия, и начин на живот. Удивителното беше най-вече това, че в преобладаващата си част оркестърът бе съставен от... любители! 
След първото изпълнение - букет от познати и обичани мотиви от произведения на Франц Лехар, който бе аплодиран горещо, на сцената излезе създателят и артистичен директор на фестивал и академия "Алегра" Петър Найденов, за разкаже кой е този оркестър и как е създаден. "Мислех да кажа няколко думи, още преди да започне концертът, но диригентът Хуго Болшвайлер ме разубеди - 
Хората са дошли да слушат музика, а не речи
каза ми той и аз го послушах. Но все пак сега ще ви кажа няколко думи", обяви Петър Найденов. И разказа, че оркестърът е съставен от 40 музиканти любители от Швейцария. Отделните групи в оркестъра са репетирали своите партии под ръководството на именити музиканти от Швейцария. Първите и вторите цигулки са се подготвяли с менторството на Михаел Салм от Цюрихската опера и Мишел Вили от Тонхале оркестър в Цюрих. Румяна Найденова от операта в Цюрих е имала грижата да подготви групата на виолите. Челистите са репетирали, водени от Саша Неустроев от Тонхале оркестър, групата на духовите инструменти се е готвила под ръководството на менторите Клемон Ноел, обоист, и Алберт Бенц, тромпетист от Цюрихската опера. Групата на контрабасите е поел самият Петър Найденов, който е соло контрабасист на Люцернския симфоничен оркестър. 
Всички музиканти от различните оркестрови групи се събират за първи път в България. 
Те пристигнаха в Русе миналия понеделник, на 15 юли, и тогава се запознаха един с друг
дотогава никой не познаваше останалите, разказа вчера специално за "Утро" Петър Найденов. Във вторник е била първата репетиция - първо обща, на целия оркестър, а след това започват репетициите по групи, за да се шлифоват всички елементи на произведенията от програмата. Следват всекидневни репетиции - и така до неделната вечер, когато всички тези мъже и жени, всеки от които си има своята професионална биография в различни сфери на живота, излязоха на русенската сцена. Минути по-късно пред тях застана маестро Хуго Болшвайлер, който вече е добре познат на русенската публика.
Такива оркестри на аматьори напоследък се появяват все по-често в Западна Европа, но за България това беше първо такова изпълнение, каза Петър Найденов. И с усмивка припомни, че 
на Русе му приляга за пореден път да впише нещо, което се случва за първи път 
в историческата биография на страната. За швейцарските музиканти любители /които сами поемат разноските по пътуването до Русе, в това число и настаняването в хотел и всички останали разходи!/ са важни три компонента. Тях ги води провокацията да работят с ментори, които са известни музиканти, магията да изпълнят на професионална сцена сериозна програма с творби на именити композитори, и освен това се радват на възможността да опознаят една нова страна, каза Найденов. Според него това са трите "магнита", които са определящи за швейцарците, които са избрали точно така да започне тази година лятната им ваканция. Радвам се, че самите те останаха щастливи и от концерта, и от пребиваването си в нашия град и 
мисля, че догодина те ще поискат да дойдат отново в Русе
добави контрабасистът. 
А програмата на концерта наистина си беше предизвикателство за хора, които са свирили на инструмент в училище, но оттогава досега са били най-вече публика. След Лехар швейцарците изпълниха три части от "Класично и романтично" на Панчо Владигеров и три пиеси за оркестър на Лирой Андерсон. Във втората част прозвуча Деветата симфония на Антонин Дворжак, в която за седмица аматьорите бяха вложили и сърце, и душа. Затова след финалния акорд залата се взриви от аплодисменти - и те не стихваха дълго, извиквайки три пъти на сцената диригента Хуго Болшвайлер. За догодина се надяваме да подготвят и пиеса на бис, коментира тихичко на излизане от залата възрастен меломан.