120 спектакъла съм изпял в ролята на Фалстаф, русенската постановка е 12-а за мен, каза вчера баритонът Иван Консулов, който публиката ще види в централната роля на едноименната опера на Джузепе Верди в четвъртък. Оперният солист, който живее в Швейцария повече от 30 години, отново е гост на фестивала „Мартенски музикални дни“ и не крие съпричастието си към международния музикален празник. Първото му излизане на сцена в ролята на прочутия шекспиров чревоугодник и любител на виното и жените е било през 1983 година, когато Консулов е бил едва 36-годишен. Поканата от директора на Арена ди Верона била истинско предизвикателство за младия баритон, още повече, че той трябвало да получи виза за Италия в сложната ситуация след атентата срещу папата, когато отношението към българите не е било от най-ласкавите. Оттогава тази партия е сред любимите на Консулов. Скоро ще стана на 67 години, каза той, като внезапно обяви, че този негов Фалстаф ще бъде неговото сбогуване с Русенската опера. Нормално и логично е за един баритон кариерата му да завършва именно с Фалстаф, каза солистът.
Русенската премиера на последната опера, написана от Верди, се очаква да се превърне в едно от събитията на фестивала. Операта е много трудна, а темпата, които задавам на оркестъра, солистите и ансамблите, са доста динамични, каза младият диригент Росен Гергов. Той призна, че е бил приятно изненадан от оркестъра и от много доброто ниво на певците, с които работи. За режисьора Огнян Драганов, който е назначен за един сезон в Русенска опера, постановката също е предизвикателство. В неговата трактовка Фалстаф не е кралят на прахосниците и неуморим женкар и пияница, а по-скоро един по детски чист човек, късче от кривото огледало на живота, в който се оглежда истинският свят.
Постановката залага на симбиоза между класиката и съвременните елементи, обясни Драганов, като посочи, че в спектакъла е включена мултимедия, пластика, пантомима с младите актьори от театър-школа „Артистисимо“. Кризата не е подминала и русенския „Фалстаф“ - декорите на сцената са пристигнали от Бургас, където преди 16 години са били направени за турне в Швейцария, но сега тяхната архитектура се адаптира, като в нея се добавят нови елементи. Костюмите също са проблем, много от тях са преработени от други постановки. Към това като прибавим и факта, че в Европа такова представление се подготвя поне 6 месеца, а тук това се налага да се прави за няколко седмици, можем само да съжаляваме за условията, в които е принудено да се развива българското оперно изкуство, каза Иван Консулов. И той, и неговите колеги обаче се надяват „Фалстаф“ да зарадва публиката и да отговори на трепетните очаквания от новата русенска премиера.