Слуховете, че книгата скоро ще се изчезне, са силно преувеличени, смята художничката Капка Кънева
Тя проведе работилница за хартиени герои, каквито включва в илюстрациите си за книги, в рамките на програмата на Маратона на четящите хора на Варненската библиотека. Направи и презентация за своето творчество през годините. Допълни, че е търсена предимно за корици, защото не всички книги имат илюстрации. Работила е и за поредица с класическа литература за тийнейджъри в Испания.
Капка Кънева казва, че отношението й към нейните творби много се променя с усъвършенстването на познанията й за осветлението при заснемането им. В последно време я занимава именно развитието на обектите, които изрязва от хартия - като самостоятелни картини, предадени по различен начин чрез цветно осветяване. Създала е и портрети на известни българи. Нейни проекти са използвани за пощенски марки. Работи и с други материали, но е най-популярна със своите изрязани от хартия илюстрации, които могат да се видят в редица издания.
Ето какво още каза за БТА Капка Кънева:
Как открихте тази техника за създаване на обекти от хартия? Популярна ли е тя за илюстрации?
- Многократно съм виждала да се работи с хартия в различните култури. Примерно, в азиатската е много популярно, има оригами, техники за изрязване, театър на сенките, но съм сигурна, че не е само там. Хартията е много благодатен материал, особено колажът, намачкването и прегъването дават безкрайни възможности. Лично при мен нещата започнаха от другаде.
Дълго време се интересувах от класическата графика, но понеже бяха трудни години и работехме с нетрадиционни материали като астролонови плаки, не върху метал, започнах да изрязвам този материал и да експериментирам с колажи и така се получи. В последните години, в сферата на книжния дизайн, основно експериментирам с хартиена техника, със светлината и възможностите на ескизната технология. Важни и интересни са ми свободата и творческите предизвикателства.
Как създавате връзка с текста, който илюстрирате?
- Има текстове, които безспорно предполагат работа с такава техника, с пространствени обекти, но хартията не е била самоцел за мене. Първо потърсих възможност да обогатя палитрата си в илюстрацията, но тя толкова ми допадна, че изцяло се отдадох на това. Не смятам, обаче, че това е единственият възможен начин да работя, просто вече за известно, доста дълго време той съответства на моята чувствителност.
Вие преподавате в специалност „Книга, илюстрация и печатна графика“, в Националната художествена академия. Знам, че има голям интерес към нея. На какво се дължи това?
- Студентите в нея изучават всевъзможни техники, а основното, с което аз ги занимавам, е дизайна на книжното тяло, пространственото му оформление, работата на художника в книгата. Не им преподавам моята технология за илюстрация. Това е една от специалностите, които всяка година има най-много кандидати, наистина е харесвана.
Причините са няколко. Най-напред тя дава огромна свобода и поле за изява, защото практически няма книжно тяло, което да не се нуждае от художнически талант, дори да е книга, която няма илюстрации.
Освен това, както казва Марк Твен, че слуховете за смъртта му са силно преувеличени, по същия начин слуховете, че книгата скоро ще се изгуби, няма да е потребна и всички ще четат само дигитално, се оказват доста преувеличени теории. Все още има голяма потребност от книжни обекти и книжна графика. Като прибавим пространствените и игровите книжни тела, които са цял нов свят, макар и преходно звено между играта и интелектуалното занимание. Те до такава степен провокират интереса на художника, че аз прогнозирам само бляскаво бъдеще и огромно развитие в този бранш.
Печатането на книги извън страната, изборът на по-евтино оформление от страна на издателите оказва ли влияние върху художниците, дизайнерите и илюстраторите у нас?
- Може би печатниците са засегнати, което е жалко, защото съм сигурна, че повечето български фирми биха могли да предложат великолепен продукт, но поради икономически причини хората предпочитат да изнесат продукцията си навън. Не мисля, че художниците страдат от това, защото с тоталната глобализация ние имаме възможност да работим в целия свят.