10 години от избора на патриарх Неофит Добрият пастир не търси своето, а е готов да се жертва за своите ближни
Имаме патриарх! Неговото име е... Той е... Така точно преди 10 години говорителят на Светия Синод митрополит наелектризира очакването на България да разбере кой е новият пастир на Българската православна църква, преди да го произнесе - Негово Светейшество Неофит, патриарх български.
Датата е 24 февруари 2013 година.
До избора на Русенския митрополит за наследник на трона на починалия патриарх Максим се стига след две гласувания. Съборът в залата на БАН е открит от наместник-председателя митрополит Кирил. Присъстват 138 делегати от общо 142-ма. Гласуването започва в 9.15 часа. Преброяването в 11 часа показва, че митрополит Неофит е събрал 72 гласа, митрополит Гавриил - 43, а отсъстващият заради бронхопневмония митрополит Галактион - 22. Така на първи тур никой от кандидатите не печели две трети от всички гласове. Налага се да се проведе втори тур, което отлага церемонията по интронизацията с повече от два часа и половина. След него митрополит Неофит побеждава с 90 срещу 47 гласа митрополит Гавриил.
Предлагаме ви интервю с патриарх Неофит на Горан Благоев, излъчено в предаването на БНТ „Вяра и общество“ на 17 октомври 2015 година - два дни след 70-ата годишнина на партиарха. Заглавието и вътрешните акценти са на редакцията.
- Обикновено сме свикнали един патриарх да го свързваме с много блясък и много слава. Смирението достойнство ли е на един патриарх?
- Никак не пречи смирението да бъде проявата, изявата на един патриарх, който трябва да бъде пример за смирение, за крепка вяра и за преданост към своето паство. Както патриархът е монах, така той се украсява с послушанието към своята църква и към словото Божие.
- Как започва Вашият път във вярата, Ваше Светейшество?
- Имахме за щастие скромни, но добри родители, които мен и моя брат въведоха в храма. Трудна беше тази среда, в която трябваше не да демонстрираме, но да покажем своята вяра.
Имаше и подигравки, имаше и забележки, но старанието на нашите родители ни даваше добра възможност да живеем в обкръжение църковно
да намираме постепенно високите идеали на християнското служение. Майка ни, всяка година в началото и в края на учебната година, ни водеше в храма „Св. Св. Кирил и Методий“ /на пазара/, да изпросим помощ от светите братя Кирил и Методий за настъпващата учебна година, а след това накрая - да благодарим на нашите просветители за помощта за успешно преминалата учебна година. Нейното настроение като домакиня се подклаждаше винаги от църковната песен. Даже и вечер, след трудния ден, тя ни подканяше да си лягаме, за да изпеем „Свети Боже“ и „Богородице дево“ и тогава да заспим. Живеехме скромно, в една стая, пет души, но църковният дух никога не ни е изоставял.
- А как решихте да се замонашите?
- Вие знаете, че
това е важен момент от живота и не може да се приеме лекомислено и набързо
Когато завърших вече Духовната академия, специализацията в Московската духовна академия, 2 години, в областта на църковната музика, тези две години там бях поставен заедно с нашия Митрополит Американски и Австралийски - Йосиф, тогава йеромонах. Самата атмосфера в Духовната академия, която се намира в Свето-Троицката Сергиева лавра, в манастир, службите, молитвените бдения, проповедническото усърдие, ме насочиха към този избор на монашеството, като бях вдъхновен от всичко това, което през тези две години съм чул и видял.
- Вашият приятел - Дядо Йосиф, Ви оказа също голямо влияние?
- Да, той специализираше „Пастирско богословие“, а пък аз - „Църковна музика“, и се яви тогава подчертано това желание у мен, да бъда и аз в духовен сан и заедно да служим Богу. На 3 август 1975 г. в Троянската света обител се извърши пострижението за монах от Негово Светейшество, тогавашният Български патриарх - Максим. И по-нататък
всички духовни степени съм получил от неговата десница
и затова неговото наставление, грижовност и строгост останаха завинаги в моите спомени и скромни молитви.
- Не беше ли по-лесно да се избере другият път - ако щете, на светско служение в църквата?
- Все пак - въпрос на избор. Викарият на София се обърна към майка ми при една среща в храма, че музиканти по-лесно могат да се създадат, отколкото монаси.
- Каква беше атмосферата в Духовната академия по това време?
- Имаше случаи, когато някои студенти трябваше да напуснат, подканени от ръководството на академията, по внушение на службите.
- Колко силна беше пресата на атеистичния режим и най-вече на ДС върху хората в църквата?
- Аз се стараех да не откликвам на такива покани за сътрудничество. Сега, когато се отвориха т.н. досиета, който се е интересувал какво е записано там - имаше възможност да се запознае с него. Но тези моменти са ми били винаги много неприятни и съм се стараел колкото може повече да ги отстранявам от своя живот и от своите служебни задължения.
Този период не трябва да бъде основа за противопоставяне и осъждане
- Какъв отпечатък обаче остави, Ваше Светейшество, този период върху църквата в България?
- По-скоро бихме го нарекли „урок“, че при такива обстоятелства колко се уврежда църковният живот и църковните отношения, ако щете и църковно-държавните отношения.
- Хорът „Йоан Кукузел“ - как Ви хрумна да го създадете?
- Голямо постижение за нас - някои богослови, беше създаването на Камерния ансамбъл „Йоан Кукузел Ангелогласни“, в който бях привлечен като съосновател. Имаше едни артисти, които рецитираха текстове от старобългарската литература. И там - в Театър 199, заглавието на тези представления се казваше „Старобългарски страници“.
И поканиха богослови от Духовната академия, старобългарските страници да бъдат украсени със старобългарска музика
И така, съставът се сформира и започна да изнася концерти и самостоятелно. Това беше една проповед с музика, защото залите, в които изнасяхме нашите концерти, бяха пълни. Обикновено давахме концерти и спектакли в Театър 199, на малката сцена. Но имаше и критични бележки за това, може ли такава музика да се популяризира от концертния подиум. Известно време ни беше забранено да изнасяме концерти с духовна музика, докато постепенно всичко се подреди както трябва и ансамбълът изнасяше концерти и в България, и в чужбина безпрепятствено.
- Казвате - имаше спор може ли такава музика да се изнася на сцена. И сега продължава да го има този спор - трябва ли църковните песнопения да се изнасят на концерт, тъй като те са само молитва?
- Добре е
такива песнопения, които са свързани с важни моменти от светата литургия като тайнство, да не се слушат седнали
- така внушаваме на диригентите, които подготвят концерти с духовна музика. Просто тези моменти от светата литургия - тайноизвършителните формули, да не се включват в концертна зала.
- Ваше Светейшество, а в храма редно ли е да се изнася концерт?
- По изключение, с православно-църковна музика.
- Когато се подготвяха изборите за патриарх, Дядо Йосиф - Митрополит Йосиф, вашият приятел, каза нещо много интересно: „На новия патриарх няма да му е лесно с този Свети Синод“.
- Просто познава обстановката. Сигурно не е лесно.
- В много смутно за държавата време поехте патерицата на светителите на Българската православна църква. Какво си мислехте, докато отивахте към катедралния храм за Вашата интронизация?
- Беше ясно, че предстоят трудни дни.
Желанието ни е било, колкото е възможно, да бъдем в помощ и сътрудничество с тези, които ръководят съдбините на народа
Дано Бог ни дава сили да укрепваме мира и да се възцари един мирен живот за хората. „Спаси, Господи, и сохрани всех любящих Име Твое“.
- Това ли е Вашата молитва най-често?
- Тя е най-кратка и написана на светия кръст, нагръдния кръст. Вслушвайки се в този глас, в тази молитва, вярвам, че ще успеем да достигнем мира, за който жадуваме така силно.
- Обикновено казват, Ваше Светейшество, че кръстът на патриаршеското служение не е лек. Колко тежък е този кръст наистина?
- Сигурно, колкото можем да го носим. Защото Господ ни дава тежести, изпитания и трудности - колкото можем да понесем.
- Какво означава за един духовник, особено за един патриарх, да бъде добрият пастир?
- Следването на Христа, с две думи. Полагане душата за своите приятели и за поверените му души. Добрият пастир не търси своето, а е готов да се жертва за своите ближни.
Грижата за ближните е своего рода жертва
Да има постоянна мисъл, молитва и загриженост за тези, които са в нужда и в беда.
- През 2014 година направихте едно много неочаквано изявление за патриарх и в частност - за български патриарх: „Не ми изпращайте подаръци за рождения ден, помагайте на бедните!“...
- Няма нищо неестествено. Празникът изисква подходящо празнуване, а също и грижа за тези, които изнемогват социално. Тях не ги радват славата и почестите на техните ръководители. Мисля, че скоро имаше и друг такъв случай - беше обявено за рожден ден да не купуват цветя, а да внесат сумата за съответните помощи. Мисля, че не е погрешно такова желание да бъде подкрепено. Казваше се за Сръбския патриарх Павле, че и неговото желание било на погребението му да няма цветя, а средствата за тях да се дадат на бедните и нуждаещите се.
- Дядо Добри* какъв образ е - този старец, който стои пред „Александър Невски“?
- И портрет са ми подарили от КНСБ - много хубав портрет на Дядо Добри. Ето един прекрасен пример за скромност и за дарителство. Хората му вярват и затова даряват. Когато хората виждат, че всичко се прави с добро намерение и честно, те са съответно и по-щедри.
- Хората сме така настроени, че искаме да видим примера на църквата за милосърдието и добротворството, а знам, че Вие не обичате да афиширате тези неща. Не смятате ли, че това погрешно ще се изтълкува от хората - нещо, което те не са видели, не знаят, че се е случило?
- Лявата ръка да не знае какво прави дясната - казва Спасителят
Мисля, че няма нищо обидно за всеки, който желае да дари и името му да остане неизвестно - много дарители постъпват така.
- Благотвори ли Българският патриарх? Помага ли на нуждаещите се?
- Скромно, когато се появи такъв случай, без много да се шуми. Намираме начин да зарадваме и да утешим нуждаещите се, колкото е възможно повече да отделяме от придобитото, когато то ни е излишно.
- А когато останете в уединение, Ваше Светейшество - за какво си мислите и за какво се молите?
- Малкото време за уединение един духовник обикновено посвещава на молитвени бдения и на четене на богословска литература. Молитва за предстоящия ден, който очаква нашите усилия и молба за допуснатите слабости в изминалия ден. И Бог да бъде милостив към всички нас. Да ни запази от беди и премеждия, от жестокостта на злонамерени хора. Да бъдем честити в своята вяра и добродетелност.
* Добре Димитров Добрев /1914-2018/, известен като Дядо Добри и наричан от някои Светецът от Байлово, е български дарител за реставриране и поддържане на много български християнски храмове. Считан е от мнозина за изключителен духовен пример в българското общество.
Дядо Добри е един от най-големите частни дарители на български православни храмове. Макар че живее изключително бедно, през живота си е дарил над 80 000 лева, събрани от лични средства и от средства, предоставени му от щедри хора.
През 2005 година дарява 10 000 лева за църквата „Св. Кирил и Методий“ в село Байлово.
През 2007 година дарява 25 000 лева за реставрация на Елешнишкия манастир и църквата на село Горно Камарци.
През 2008 година дарява средства за ремонт на църквата в Калофер.
През 2009 година дарява 35 700 лева на патриаршеската катедрала „Св. Александър Невски“ - най-голямото дарение от частно лице в над 100-годишната история на храма.