Соня Йончева, сопрано на върха на кариерата си, се притеснява за класическата музика, съобщи Асошиейтед прес. “Ако попитам сина ми, той винаги казва: "Искам да съм като Роналдо“. По-късно, ако попитам дъщеря ми, ще каже: "Искам да съм Лейди Гага и Бионсе“, обяснява българската певица преди премиерата през януари в опера "Метрополитън" на новата постановка на "Федора" на Джордано. “Те наистина не се асоциират с изпълнители на класическата музика. Времената се променят".
В опит да очертае проекти и да увеличи публиката на оперното изкуство, Йончева стартира свой собствен звукозаписен лейбъл.
Изпълнител на “Сони класикал” от 2013 г., тя издава "The Courtesan" под собствения си лейбъл SY11 Productions. Албумът е записан с диригента Марко Армилиато, тенора Чарлз Кастроново и италианския оркестър на опера "Карло Феличе" в Генуа. Предстои продукцията да бъде пусната в Амазон на 9 февруари 2023 г. Във време на намаляващи продажби и продукции с класическа музика, Йончева може да направи лично подбора, а също така да посочи и снимка за обложката - въпроси, които са обект на сътрудничеството със "Сони".
"Никога не съм имала възможност да ръководя мой проект от първата до последната стъпка", казва оперната прима. "Винаги с мен е бил много добър екип, но никога не съм се чувствала свободна”.
В първия почти нормален сезон след пандемията от КОВИД-19, Соня Йончева пее в нова постановка на операта "Норма" от Белини на сцената на "Метрополитън" от 28 февруари, след което дебютира в ролята на Мадалена дьо Коани в "Андре Шение" от Джордано в миланската "Ла Скала" на 3 май и се превъплъщава в Чо-Чо-Сан в "Мадам Бътерфлай" от Пучини във Виенската държавна опера на 23 юни.  "Тя е един от най-важните ни артисти", казва генералният директор на опера "Метрополитън" Питър Гелб. "Прекрасна актриса и страхотна певица. Тя е артист от какъвто "Метрополитън" се нуждае повече от всякога в наши дни, когато се опитваме да направим операта привлекателна за по-широка публика. Това е изключително предизвикателство, защото основните зрители на операта са много по-малко".
Родена в Пловдив, България, навръх Коледа през 1981 г., Соня Йончева посещава "Градина на гласовете" на Уилям Кристи през 2007 г. и се мести в Швейцария, за да учи в Женевската консерватория.
“Исках да дойда в САЩ, но така и не успях да получа стипендия“, казва тя пред Асошиейтед прес. "По онова време заплатата на обикновен българин беше 60 щатски долара на месец, а като сравните това със сумата, което трябва да се плати в университет в САЩ - безумно скъпо е, така че поради тази причина трябваше да избера Европа. Някой ми даде малък плик с името на училището в Женева и този човек ми каза: "Трябва да отидеш там". Отговорих: "Добре".
През 2010 г. Йончева е първата жена, спечелила конкурса "Опералия" на Пласидо Доминго. Продължава с дебюти в "Метрополитън" и в Кралската опера (2013), Виенската държавна опера (2014), "Ла Скала" в Милано и в Париж (2017).
Дейвид Маквикар е режисьор на "Федора", която е неговата 13-а постановка в "Метрополитън". Планира се в бъдеще да постави на сцена и "Джоконда" на Понкиели. Йончева дебютира в ролята в "Ла Скала" на 15 октомври в постановка с модерни рокли, режисирана от Марио Мартоне, но се притеснява дали е била чута. 
"Режисьорът реши да остави цялата сцена празна", казва тя. И споделя, че с Роберто Аланя цяла вечер се опитвали да намерят предпочитани места на сцената от Мария Калас, Монсерат Кабайе и Рената Тебалди десетилетия по-рано.
“Завърших продукцията и си казах: "О, Боже мой! Какво ще правя в “Метрополитън”?", защото "Метрополитън" е може би три пъти по-голяма от "Ла Скала", казва Йончева. "Веднага се обадих на Дейвид и казах: "Моля те, кажи ми, че има някакви стени". И той отговори "да". Показа ми снимки и се успокоих”.
В главната мъжка роля в "Метрополитън" е тенорът Пьотр Бечала. Двамата работят заедно от десетилетие. "Гласовете ни доста си приличат", казва той. 
Въпреки че “Метрополитън” се отказа от плановете си да представи Йончева в "Духовете на Версай" на Джон Кориляно и "Мадам Бътерфлай", тя е ангажирана с нова постановка на "Бал с маски" на Верди, "Дама Пика" на Чайковски и "Медея" на Керубини на италиански език.
Соня Йончева живее край Женева със съпруга си - диригента Доминго Индоян, с когото се запознава в училище. Ангажирани са с 8-годишния си син Матео и 3-годишната дъщеря София, като цялото семейство пътува до Ню Йорк за дългия престой на оперната прима там.
Дъщерята на Йончева гледа на кариерата на майка си малко по-различно от оперната публика.
"Питам я какво прави татко и тя започва да дирижира", разказва Йончева. ”После я питам какво прави мама, а тя казва: ``О, мама, тя е Елза от "Замръзналото кралство" -  защото съм облечена като принцеса и пея”.