През 2021 година Народното събрание, реши да увеличи процента за осигурителния стаж от 1,2 на 1,35 без превръщане на годините!

Това ощети стотици хиляди пенсионери, работили Първа и Втора категория труд, но това ще бъде тема на моите публикации по-нататък!

Защо народните представители решиха да повишат пенсиите с този процент, а не възложиха на Надзорния съвет на НОИ да осъвремени пенсиите от 01.07.2022 година с 12,5 процента (това е най-високият процент и се прилага само за Трета категория труд)?

Моят отговор е: «Защото така са решили и не са длъжни да обясняват на никого защо!»

Защото в правото има един принцип, правило! Това е «Аргументът на по-силното основание», «Per argumentum a fortiori”!

Най-висшият (не само законодателен) орган в Република България е Народното събрание. Затова Република България се нарича още и Парламентарна република!

Народното събрание с член 100 от КСО е делегирало, дало е правото за повишаване/осъвременяване на пенсиите по т.нар. «Швейцарско правило», на друг орган- Надзорния съвет на НОИ.

Но от Общата теория на правото ни е известно (поне при мен е така), че който делегира правомощие, може самият той, със свой собствен акт, да упражни това правомощие!

Следите ли мисълта ми, уважаеми читатели и експерти в пенсионното осигуряване (не само от НОИ)?

Продължавам.

През 2017, 2018 и 2019 година случаите са аналогични. С параграфи, изменения и допълнения на КСО, Парламентът самостоятелно, със свое волеизявление, определя начина и размера за повишение (индексиране, актуализация, осъвременяване) на пенсиите.

НЕкои корифеи в социалното и пенсионното осигуряване, на въпроса ми «Защо подминахте повишението на пенсиите през 2019 г.?», ме «затапваха» с отговора «Зашото през 2019 година не е имало осъвременяване по Швейцарското правило! А увеличение на процента на 1,2»!

Ъъъъъ?

Да ме извинявате за жаргона, но по друг начин не мога да изразя учудването си от въпиющата некомпетентност на тези хора!

И си мислеха, че са ми отговорили достойно!

Не, уважаеми експерти!

Параграф § 7е от КСО гласи :

«(Нов - ДВ, бр. 77 от 2021 г., в сила от 25.12.2021 г.) (1) Отпуснатите с начална дата до 24 декември 2021 г. включително пенсии се преизчисляват от 25 декември 2021 г. с процент 1,35 на сто за всяка година осигурителен стаж без превръщане и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж без превръщане. Пенсиите за трудова злополука и професионална болест, отпуснати с начална дата до 24 декември 2021 г. включително, се преизчисляват от 25 декември 2021 г. със съответния коефициент по чл. 79, ал. 1.

(2) Преизчисляването по ал. 1 се извършва, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което тя се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането и до 24 декември 2021 г. включително.

(3) Преизчисляването на пенсиите по ал. 1 се извършва, ако това е по-благоприятно за лицето.»

Къде прочетохте в § 7е, че като се върнете към датата на отпускане на пенсията, следва да осъвременявате пенсията само по член 100 КСО?

Вие пренебрегвате, не зачитате волята на народните представители от 46-то Народно събрание!

Ако бях на тяхното място, щях много да Ви се разсърдя!

И ако си поправите грешката, ще Ви се «отсърдя» (нова дума, използвана от английския хуморист П.Г. Удхаус, в момента не мога да цитирам точно в кой разказ)!

Сега ще се върна на разпоредбите на КСО от 2019 година. Пропускам 2017 и 2018 година, защото съм съгласен с НОИ, че тези години не бива да се взимат предвид за новите пенсии от 25.12.2021 г.

През 2018 година бяха приети следните изменения на КСО:

«§ 7б. (Нов – ДВ, бр. 102 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.) (1) През 2019 г. пенсиите не се осъвременяват по чл. 100.

(2) Размерът към 30 юни 2019 г. на пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2018 г., се увеличава от 1 юли 2019 г. с процент 5,7.

§ 7в. (Нов – ДВ, бр. 102 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.) (1) Пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2018 г., се преизчисляват от 1 юли 2019 г. с процент 1,2 за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж. Пенсиите за трудова злополука и професионална болест, отпуснати с начална дата до 31 декември 2018 г., се преизчисляват от 1 юли 2019 г. със съответния коефициент по чл. 79, ал. 1.

(2) Преизчисляването по ал. 1 се извършва, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което тя се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането й до 30 юни 2019 г. включително.

(3) Когато преизчисленият размер на пенсията по ал. 1 и размерът на пенсията по § 7б, ал. 2 не са равни, пенсията се определя в по-високия размер.»

Вярно е, няма осъвременяване по чл. 100 КСО!

Но има осъвременяване на пенсиите, отпуснати до 31.12.2018 година, с 5,7 %!

Ако аз бях експерт, или недай си Боже народен представител, щях да предложа по-елементарни поправки на закона, за да не се объркват обикновените пенсионери! А заедно с тях и «експертите»!

Щях да предложа само един параграф (редакцията е моя, не е на Парламента и моля НОИ да не я изпълнява):

«§ 1111 (Нов – ДВ, бр. 102 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.) (1) През 2019 г. пенсиите не се осъвременяват по чл. 100.

(2) Пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2018 г., се преизчисляват от 1 юли 2019 г. с процент 1,2 за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж. Пенсиите за трудова злополука и професионална болест, отпуснати с начална дата до 31 декември 2018 г., се преизчисляват от 1 юли 2019 г. със съответния коефициент по чл. 79, ал. 1.

(3) Преизчисляването по ал. 1 се извършва, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което тя се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането й до 30 юни 2019 г. включително.

(4) Така преизчисленият размер на пенсията по ал. 1 се увеличава с 2,97 %.»

Точка! Нямаше да оставя място за никаква преценка на експертите на НОИ! Или както те се изразяват по-долу, щях да им огранича още повече обвързаната компетентност!

При така постановеното (хипотетично) от Парламента изменение експертите на НОИ нямаше да пропуснат «осъвременяването» на пенсиите през 2019 година, въпреки, че не е направено по Швейцарското правило! Ние много обичаме да се позоваме на чужди правила, гаче си нямаме собствени! Примери много! Кафето на джезве е турско в Турция, гръцко в Гърция, сръбско в Сърбия, само у нас не е българско!

Това да ни е проблемът!

Но си е проблем!

Ще завърша с това заключение!

Какво е накарало народните представители да повишат пенсиите от 2018 година през 2019 година с 5,7 процента, не зная, пък не ме интересува! Дали швейцарците, или турците, за мен е без значение!

Но фактът, че пенсиите от 2018 година не са оставени на нивото на повишението им САМО с процент 1,2, а са ИНДЕКСИРАНИ с още около 2,97 процента, съществува!

Увеличението на процента от 1,2 на 1,35 поглъща, инкорпорира, включва в себе си повишението от 2019 година с повишението на пенсиите с процент 1,2!

Не е правилно, не е законосъобразно да зачерквате, да не вземете предвид волята на Народното събрание от 2018 година! А именно, да повишите пенсиите допълнително, освен по чл. 100 КСО, но и с допълнителните около 2,97 процента!

За да станат законосъобразно и правилно изчислени и осъвременени съгласно промените на КСО от 2021 година пенсиите, отпуснати преди 01.01.2019 година, следва същите да бъдат повишени с коефициент:

Пенсията от 2018 г., умножена по 1,057 (§ 7б, ал. 2 КСО), разделена на пенсията, изчислена с повишен от 1,169 на 1,2 процент за осигурителния стаж  (§ 7в, ал. 2 КСО).

Тази корекция е много лесна за изпълнение, защото и двата размера на пенсиите вече са изчислени през 2019 година и са отразени в пенсионните разпореждания за всеки пенсионер.

Днес получих официален отговор от «експертите» на НОИ!

Ще си позволя да го цитирам абзац по абзац, за да мога да ги опровергавам последователно, където има нужда:

«Технологията на преизчисляването на трудовите пенсии с по-високата тежест на стажа изисква в пенсионната формула да се замени старият процент 1,2 с новия 1,35 за осигурителния стаж без превръщане. Другите компоненти по т. 1 – т. 3 по-горе остават непроменени. Преизчисляването с по-висок процент на осигурителния стаж, за разлика от осъвременяването с швейцарското правило по чл. 100 от КСО, не е увеличаване на стария размер на пенсията с определен процент, а се изразява в ново изчисляване на първоначалния размер на пенсията с по-високата тежест на годините и месеците стаж, върху който след това се начисляват извършените осъвременявания и преизчислявания от датата на отпускане на пенсията до момента на преизчисляването.»

Съгласен съм!

«Така полученият нов размер на пенсията трябва да премине през всички приложими за конкретната пенсия осъвременявания, индексации и преизчислявания, извършвани от годината на отпускането ѝ до момента на преизчисляването.»

И с това изречение съм съгласен! Но НОИ, въпреки, че го пише, не го изпълват със съдържание! Не взимат предвид ВСИЧКИ осъвременявания, индексации и преизчислявания, извършвани от годината на отпускането ѝ до момента на преизчисляването, а само направените по чл. 100 КСО!

Продължавам с коментарите на отговора на НОИ.

«Тъй като приложената при преизчисляването от 25.12.2021 г., тежест 1,35 на сто за всяка година осигурителен стаж надхвърля използваните през предходните години проценти (1,126, 1,169 и 1,2), то след определянето на размера на съответната пенсия с новата, по-висока тежест на стажа, практически не е възможно да се извърши преизчисляване на пенсиите за 2017, 2018 и 2019 г., когато то се прави с по-нисък процент за годините и месеците осигурителен стаж. Новата по-висока тежест съдържа в себе си по-ниските и се прилага вместо тях за тези години, вкл. при прилагането на фиксираните проценти за 2018 и 2019 г. Това е причината в пенсионните разпореждания да няма преизчисляване за посочените три години, но то намира изражение, съдържа се в по-високата тежест 1,35 на сто, с която в изходната пенсионна формула е заменена тежестта от 1,2 на сто за осигурителния стаж без превръщане.»

Ето я и ябълката на раздора! ИЗОБЩО не съм съгласен за 2019 година!

Да, 2017 и 2018 година са вън от съмнение и трябва да се изключат от преизчислението! Това го казах и доказах вече!

Но през 2019 година пенсиите на пенсионерите преди 31.12.2018 година НЕ бяха повишени САМО с процент 1,2, а както доказах в предишните си изложения, ВСИЧКИ тези пенсии бяха повишени още с 2,97 %, за да достигнат до по-благоприятния размер от 5,7 процента.

Разсъжденията на НОИ щяха да са верни, и са верни, само за пенсионерите след 01.01.2019 година, при които пенсиите са изчислявани само с 1,2 %!

Щяха да са верни и в случай, че Народното събрание беше разпоредило увеличение на пенсиите до 31.12.2018 г. с 2,6 %.

Тогава, при по-благоприятен размер на увеличението на пенсиите с 1,2 %, отново нямаше грешка.

Но при съществуващото законодателство това е глупост, нонсенс!

Зачерквайки тези 2,97 процента увеличение на пенсията от 2019 г., изчислена с новия процент 1,2, «експертите» на НОИ с магическата пръчка 1,35 % зачеркват инфлацията и повишения осигурителен доход, предвидени да бъдат компенсирани с увеличението/осъвременяването на пенсиите по § 7б, ал. 2 КСО. Защото дори и да не е направено това осъвременяване по чл. 100 КСО, пар екселанс (par excellence), причината, основанието, е същото!

Последният абзац.

„Националният осигурителен институт стриктно спазва нормативната уредба. Той няма право на субективна преценка, действа при условия на обвързана компетентност. Технологията на преизчисляване на пенсиите не е създадена сега и нищо не е променено в нея спрямо предходните години. НОИ е изпълнил законодателството, точно такова, каквото е и не е допуснал пропуск при прилагането му. Объркването сред лицата е, че една добавка, която по същество не е осигурително плащане, беше възложено да се изплаща от НОИ, без да има нещо общо с пенсиите им. Ще повторим – всички преизчислени пенсии от 25.12.2021 г. имат увеличение на размера им.»

Тук вече не съм съгласен изобщо!

Аз да съм коментирал някъде т.нар. «Ковид-добавки», та да включвате и това оправдание за грешката си?

Съгласен съм, че НОИ трябва да:

- действа при условия на обвързана компетентност;

- изпълнява законодателството, точно такова, каквото е и да не допуска пропуск при прилагането му!

Но вие не сте действали при условия на обвързана, а на развързана компетентност!

Вие не сте изпълнили законодателството точно такова, каквото е, а сте допуснали пропуск при прилагането му!

Лично на мен ми омръзна да доказвам вашата некомпетентност с хиляди аргументи, а вие, със смешни аргументи, да оставате на същата позиция!

Нищо ново под Слънцето, впрочем!

Инквизицията и Светата църква изгориха на кладата Николай Коперник и Джордано Бруно със смешни ненаучни аргументи!

По-късно тези учени бяха реабилитирани от историята, пък дори и от самата църква! Техните научни гледни точки победиха смешните постулати на Църквата!

Не се дръжте като Църквата през Тъмното Средновековие!

Сигурен съм в моето експертно владеене на правото и математиката!

Не мога да кажа същото за Вас, за съжаление!

 

27.01.2022 г.                                                         Инж. Иван Стойчев, юрист   

Гр. София                                                    

 

Б.р. Авторът е пенсионер, има две висши образования с образователно-квалификационна степен "Магистър"- минен инженер и юрист.

През 2012 година завършва курс по английски език и издържа успешно изпитите на Кеймбридж, FCE.
 
Редакцията публикува мнението му като част от свободата на словото, без да се обвързва с позиция.