След оригиналите на Дали Фамилия Кесаури представя в Русе шедьоври на японското суримон
Изложба от колекцията на Фамилия Кесаури гостува за втори път в Художествената галерия в Русе. Първото гостуване беше точно преди две години, когато на „Борисова“ 39 бяха показани 60 оригинални творби на великия сюрреалист Салвадор Дали.
Сега, след успеха в Полша, Литва и Румъния, за първи път в България, в Русе, идва уникалната изложба „Кацушика Хокусай и неговият кръг. Шедьоври на японското суримоно - скритата красота“.
Същността на суримоно като изкуство е печат на дърво. Отпечатъците са поръчвани за специални поводи, например за Нова година. Суримоно буквално означава „отпечатано нещо“. Произвеждани в малки тиражи за предимно образована аудитория от литератори, суримоно често са били по-експериментални по отношение на темата и обработката и екстравагантни по отношение на печатната техника, отколкото търговските отпечатъци.
Експозицията в Русе ще бъде отворена за посещение от утре до 27 октомври. Тя включва 51 оригинални графични творби, 49 от тях са на най-големите майстори на японското суримоно - Кацушика Хокусай, Тотоя Хокей, Кубо Шунман, Яшима Гакутей, Янагава Шигенобу. Рюрюкио Шинсай, Кацушика Хокуун, Матора Оиши, Китагава Утамаро, Утагава Тойохиро, Утагава Кунинао. Творбите са важна част от художественото наследство на тези майстори и се намират в колекции на най-големите национални музеи и галерии в целия свят. Представени са и два мемориала на импресионисти, собственост на Арсен Александре.
Изложбата включва уникален и иновативен аудиогид.
Куратори са Василий Кесаури и Александре Кесаури в партньорство с русенската Художествена галерия, „Art Expo SIA“ (Латвия) и „La Collection Kesauri“ (Франция).
Експозицията е разделена на две тематични части: „Оригинални луксозни японски гравюри на дърво - суримоно“ и „Сувенири на импресионисти“ - японски гравюри на дърво, собственост на Арсен Александре.
Изложбата дава възможност да се срещнете с оригинални суримоно, да видите тяхната явна и скрита красота, както и оригинални техники, използвани при създаването им. Много техники на щамповане и свързаните с тях визуални илюзии, прилагани в суримоно материалите, предполагат внимателно, дълго и съсредоточено разглеждане както на произведението като цяло, така и на всичките му малки нюанси, всеки, от които е символичен и непрекъснато допълва визуалното значение, обогатявайки го. Суримоно е уникалният принос на Япония към световната култура и изложбата демонстрира многостранността и уникалната красота на шедьоврите, оцелели до наши дни. Представени са частно отпечатани оригинални гравюри на дърво от периода Едо (края на 18-ти-началото на 19-ти век) и от ерата Мейджи (19-ти век). Използвани са японски технологии за печат на суримоно, чието изобилие е ограничено и забранено за използване от разпоредбите, приети от шогуната Токугава по време на реформите Темпо от началото на 1840 г.
Основната печатна техника, използвана за създаване на щампи суримоно, е подобна на комерсиалните щампи Укийо-е, въпреки че щампите суримоно изглеждат много по-сложни. Те показват по-фини и много по-сложни детайли, повече цветове, повече модели, повече блокове и следователно - не се пестят средства.
Популярността им достига своя връх между 1790 и 1830 г., когато много водещи художници ги произвеждат. В някои случаи оригиналните отпечатъци от епохата на Едо вече не съществуват, което прави отпечатъците от Мейджи единствените образци на тези теми. Тези завладяващи и красиво отпечатани изображения продължават да радват и днес.
Вторият раздел - „Сувенири на импресионисти“ - японски гравюри на дърво, собственост на Арсен Александре.
Японското изкуство оказва голямо влияние върху много френски импресионисти и постимпресионисти и като цяло повлиява и вдъхновява европейските художници. Широко известен като първото движение в модерното изкуство, Импресионизмът остава една от най-популярните стилове в изкуството. Въпреки че голяма част от новото изкуство е впечатляващо и оригинален, импресионистите, както повечето художници, намират вдъхновение в други образци на изкуството, а именно в японските дървени щампи.
Арсен Александре е притежавал интересна колекция от японско изкуство, а неговите приятели, световноизвестни художници импресионисти, вероятно много пъти са държали в ръцете си представените в настоящата изложбата японски гравюри и са се вдъхновявали от тях в работата си. Опитайте се да ги погледнете през техните очи.