Общо 12 филма от цял свят ще се състезават за голямата награда „София, град на киното“ на 28-ия „София филм фест“, съобщават от „Арт фест“.
Определени като новите майстори на мексиканското кино от IndieWire, сценаристите, режисьори и продуценти Астрид Рондеро и Фернанда Валадес представят най-новата си съвместна творба „Сухо“ (Мексико-Франция-САЩ) в програмата на фестивала „Сънданс“ през януари и печелят голямата награда на журито в конкурса за международно игрално кино.
Рондеро и Валадес разказват за едно момче на име Сухо, останало сирак в света на възрастните и израснало под сянката на насилието – неизменна част от ежедневието в наркокартела. Постепенно младежът открива, че надали ще успее да избегне съдбата на баща си.
Румънската режисьорка Анна-Мария Команеску е автор на четири късометражни филма, като последният от тях – „Мъртвата котка“ участва в програмата на фестивала в Солун миналата година. Пълнометражният дебют на Команеску е „Хория“, копродукция между Румъния, България (Росица Вълканова/„Клас филм“) и Сърбия, а едноименният главен герой в нея е буен тийнейджър, който поема на пътешествие със стария мотор на баща си, легендарната румънска марка Мобра, на среща с любимата си. По пътя към Хория, се присъединява привлекателната и предизвикателна 13-годишна Стела и изненадващо и за двамата, те се сприятеляват.
„Отвъд мъглата“ на младия японски автор Дайчи Мурасе пренася в тихо японско селце. В тази интересна в миналото туристическа дестинация живее 12-годишната Ихика. Нейното семейство, в продължение на няколко поколения, се грижи за една страноприемница. Оцеляването на този специфичен семеен бизнес се оказва в опасност, когато дядото изчезва и за момичето и майка й настъпва време за промяна. Сценарист и режисьор на своя пълнометражен дебют, с изпълнителен продуцент легендата Наоми Кавасе, Мурасе учи режисура в Киото, а първият му късометражен филм Forget But е прожектиран в паралелната късометражна програма в Кан през 2019 година. 
Родена и израснала в Истанбул, турската режисьорка Аслъхан Юналдъ живее в САЩ от 18-годишна, учи в Йейл и Нюйоркския университет. Тя е сценарист на документалната драма Young Wrestlers, чиято премиера е на „Берлинале“ (2016) и режисьор на документалния филм Overdrive: Istanbul in the New Millennium. Нейният пълнометражен игрален дебют е „Вълните на морето са жени“ (Турция).
Млада жена се завръща в Турция със съпруга си американец – целта е семейна среща с разведените й родители и по-малката й сестра, с която не общуват отдавна. Това пътуване по вода е последен шанс за възрастния баща, дисидент-журналист с присъда, да се сближи отново с дъщерите си.
След два късометражни филма, сценаристът и режисьор Мигел Фаус представя „Тихата прислужница“ (Испания). Той има магистърска степен, специалност „Кино от филмовото училище“ в Лондон, работил е като киножурналист за списанията Jot Down и Miradas de Cine. Дебютният му филм разказва за неусетната промяна в една млада колумбийка, хванала се на работа в имението на испански богаташи. Тя следва стриктно инструкциите за дискретност, но постепенно й става ясно, че може да намери свой собствен начин как да се наслаждава на лятото...
Със сериозен опит като режисьор на десет късометражни и телевизионни филми и като сценарист на пет от тях, пълнометражният дебют на Адам Брейер – „Всичко за семейство Левкович“ (Унгария) е история за възрастен треньор по бокс. Той намира общ език с всички, с изключение на собствения си син. След дълга раздяла ги събира смъртта на жена му и става ясно колко е трудно да се постигне жадувания от всички баланс в общуването между различните поколения в това семейство, част от които следват стриктно еврейските религиозни традиции.