Световната премиера на копродукцията на Белгия, Холандия и България мина при изключителен интерес и аплаузи от публиката и критиката.

Във филма Нина Николина се превъплащава в ролята на българската фолклорна певица Ана, която спечелва сърцето на белгийския крал.

На 3 септемри в препълнената зала „Дардена”се състоя световната премиера на филма на Петер Бросенс и Джесика Удуърт „Белгийският крал”.

Точно в 17.00 директорът на кинофестивала във Венеция Алберто Барбера поведе екипа на филма и го представи на публиката. Аплодирани бяха и българските участници – актьорите Валентин Ганев, Нина Николина и Екатерина Ангелова, художничката по костюмите Ека Бичинашвили и продуцентите Мира Сталева и Стефан Китанов.

Публиката прие с въодушевление филма, като на определени моменти аплодираше. Най-големите аплаузи обаче бяха запазени за финалните надписи – над 15 минути публиката не искаше да напуска залата, ръкопляскания, викове „Браво!”, поздравления и автографи...

Кулминацията на партито след прожекцията бе изпълнението на китка от български народни песни от Нина Николина и Екатерина Ангелова, които спряха дъха на всички присъстващи.

Ето какво сподели Нина Николина за дебюта си в киното:

„Беше много интересно, много вълнуващо, голямо предизвикателство, въпреки че улеснението беше, че трябваше да играя себе си – обичам да обличам народна носия и във филма съм с народна носия, а и пея. С народните песни обиколям света и представям България, с народните песни получих покана за ролята във филма. За мен фолклорът и народната носия са светини - да облечеш народна носия и да излезеш на сцена..... Всеки, който е обличал носия е наясно за какво говоря - цялата енергия, която носи тя, всяка шевица по нея говори. Първият конфликт, в който трябваше да се преборя сама себе си, беше още в първия снимачен ден, когато трябваше да влезем в басейн с тези коила с многото рози, които са част от фолклорния костюм. Но в същия момент бяхме по бански в басейна! Супер сблъсък в моите представи за това кога и как подхождаш към носенето на народната носия – не винаги всичко е според твоите разбирания. А най-голямото вълнение беше в най-трудната част, по време на снимките във Фазаново. Там трябваше да снимаме един момент във филма, в който аз оставям с Краля насаме , съществува и момент на флирт. Цялото внимание е насочено към чисто актьорската игра. Това беше най-вълнуващият момент за мен и най-притеснителният, но и най-удовлетворяващият, когато казаха, че се е получило. Никога не може да си сигурен как ще се случи нещо, което не си правил до този момент. „

А ето и част от отзивите в медиите:

„Белгийският крал” може да се окаже короната на „Хоризонти”. Все още сме в първите дни на фестивала, но филма на Петер Бросенс и Джесика Удуърт може да се окаже един от най-добрите филми във Венеция през 2016 година... Начинът, по който тази комедия е заснета, е изключително красив – колко често може да се използва това определение за комедия? Всека сцена е изработена с изключително внимание и прецизност – всичко на екрана е поставено на точното място, всеки персонаж е изграден така, че да обогати забавната атмосфера на филма... Имайки предвид процесите от последните месеци, наистина е удивително как тази сатира, чрез културни и политически остроумни шеги, успява да уцели в десятката след-Brexit настроенията в Европа.” screenanarchy.com, by Thomas Humphrey

*

„Белгийският крал” е страхотен и забавен филм, който може да спечели „Златен лъв” за сюрреалистичен парадокс... В сюжета се включва пародия на документален филм под формата на road-moviе из Балканите, който изглежда като създаден от Костурица в стила на Жак Тати (или обратното). Много силно предложение от страна на Петер Бросенс и Джесика Удуърт в конкурса „Хоризонти”. lastampa.it, by Alberto Mattioli

*

Този лек и забавен псевдо-документален филм-пътешествие очевидно е вдъхновен от изригването на исландския вулкан през пролетта на 2010 – белгийскиият крал е на посещение в Турция, а когато обстоятелствата го принуждават да се върне в страната си, той и спътниците му потеглят през Балканите. Местата, през които минават, са само изпълненият с цветове и аромати фон, на който се развиват типично белгийски проблеми – конфликт между френски и фламандски общности, ролята на монархията, ненужно утежнената бюрокрация. Всичко е поднесено по деликатен начин, никой не е уязвен, липсват необосновани твърдения. Най-доброто попадение сред актьорите е Петер Ван ден Бегин, който придава на краля естествен чар и подсеща зрителите, че и монарсите могат да бъдат обикновени човеци, ако излязат извън дворците си...” screendaily.com, by Dan Fainaru

*

„Белгийският крал” е road-moviе, изпълнен с ирония, надежда, оригинални, сюрреалистични епизоди, в които символът на Белгия – нейният крал, трябва да се справи с невъобразима ситуация в извънредни обстоятелства...” jamovie.it, by Il Biondo

*

„Белгийският крал” е една комедия, изпълнена с меланхолия, подобно на самия крал (в ролята е изключително убедителен Петер Ван ден Бегин), и с красотата на многогласното българско пеене, което всъщност прави възможно пътешествието на краля през Балканите... Ние всъщност не знаем кога се развива действието – дали в миналото или бъдещето, но тази историческа свобода дава възможност на режисьорите да говорят за Европа днес с лекота и с известна горчивина, независимо от това дали става дума за Белгия, Турция или Балканите...” cineuropa.org, by Aurore Engelen