По думите им Кацарова наблюдава от години различните метаморфози на джаза като стил, принадлежащ до голяма степен на XX век. Джазът като музикален жанр от началото на новия век се развива в различни посоки. По думите на самата изпълнителка „музиката, както и останалите изкуства, са отражение на самия живот, на времето, на промените“.
Тя и Мирослав Турийски цитират Телониъс Монк (1917-1982), който казва, че работата на музиканта е да се опитва да наблюдава живота и да го транскрибира в музика. Това са решили да направят българските музиканти в новия си проект.
Кацарова се фокусира върху интерпретации на познати песни от близкото минало. Сред тях са Both Sides Now, Practical Arrangement, Samba e Amor, Human Nature. Това според Кацарова са песни, в които има разказани истории за смирение, избори, осъзната обич, любов към градския живот, екзистенциална мъдрост.
Включени са и две авторски композиции на Мирослав Турийски по текстове на Мирослава Кацарова. Една от тях е специално създадена за петия студиен албум на вокалистката, а пиесата е озаглавена „Под небето на Пловдив“ като намигване към града, в който двамата артисти живеят и творят.
„Beyond Jazz е отражение на историите, които искам да разкажа чрез музика. Той представлява колекция от някои от най-любимите ми песни на XX век „отвъд джаза“, белязани по-скоро от поп стилистика. Избрах да ги интерпретирам в камерна версия – само пиано и глас, заедно с дългогодишния ми сценичен партньор – виртуозния пианист Мирослав Турийски. Изпълняваме песни на Джони Мичъл, Стинг, Майкъл Джексън, Били Холидей, претворени по наш начин – рехармонизирани, с преосмислени вокални фрази, с деликатни, ненатрапливи импровизации и повече паузи”, разказва Мирослава Кацарова.
Идеята за студиен албум в минималистична версия – само пиано и глас не е отскоро, а още от времето, когато двамата музиканти създават програмата „Мирослав и Мирослава“.
Албумът е записан в MD Studio в Пловдив, а саунд дизайнер е Младен Димитров.
/ДД