Оперната прима Соня Йончева се притеснява за класическата музика

Соня Йончева, сопрано на върха на кариерата си, се притеснява за класическата музика, съобщи Асошиейтед прес. “Ако попитам сина ми, той винаги казва: "Искам да съм като Роналдо“. По-късно, ако попитам дъщеря ми, ще каже: "Искам да съм Лейди Гага и Бионсе“, обяснява българската певица преди премиерата през януари в опера "Метрополитън" на новата постановка на "Федора" на Джордано. “Те наистина не се асоциират с изпълнители на класическата музика. Времената се променят".
В опит да очертае проекти и да увеличи публиката на оперното изкуство, Йончева стартира свой собствен звукозаписен лейбъл.
Изпълнител на “Сони класикал” от 2013 г., тя издава "The Courtesan" под собствения си лейбъл SY11 Productions. Албумът е записан с диригента Марко Армилиато, тенора Чарлз Кастроново и италианския оркестър на опера "Карло Феличе" в Генуа. Предстои продукцията да бъде пусната в Амазон на 9 февруари 2023 г. Във време на намаляващи продажби и продукции с класическа музика, Йончева може да направи лично подбора, а също така да посочи и снимка за обложката - въпроси, които са обект на сътрудничеството със "Сони".
"Никога не съм имала възможност да ръководя мой проект от първата до последната стъпка", казва оперната прима. "Винаги с мен е бил много добър екип, но никога не съм се чувствала свободна”.
В първия почти нормален сезон след пандемията от КОВИД-19, Соня Йончева пее в нова постановка на операта "Норма" от Белини на сцената на "Метрополитън" от 28 февруари, след което дебютира в ролята на Мадалена дьо Коани в "Андре Шение" от Джордано в миланската "Ла Скала" на 3 май и се превъплъщава в Чо-Чо-Сан в "Мадам Бътерфлай" от Пучини във Виенската държавна опера на 23 юни.  "Тя е един от най-важните ни артисти", казва генералният директор на опера "Метрополитън" Питър Гелб. "Прекрасна актриса и страхотна певица. Тя е артист от какъвто "Метрополитън" се нуждае повече от всякога в наши дни, когато се опитваме да направим операта привлекателна за по-широка публика. Това е изключително предизвикателство, защото основните зрители на операта са много по-малко".
Родена в Пловдив, България, навръх Коледа през 1981 г., Соня Йончева посещава "Градина на гласовете" на Уилям Кристи през 2007 г. и се мести в Швейцария, за да учи в Женевската консерватория.
“Исках да дойда в САЩ, но така и не успях да получа стипендия“, казва тя пред Асошиейтед прес. "По онова време заплатата на обикновен българин беше 60 щатски долара на месец, а като сравните това със сумата, което трябва да се плати в университет в САЩ - безумно скъпо е, така че поради тази причина трябваше да избера Европа. Някой ми даде малък плик с името на училището в Женева и този човек ми каза: "Трябва да отидеш там". Отговорих: "Добре".
През 2010 г. Йончева е първата жена, спечелила конкурса "Опералия" на Пласидо Доминго. Продължава с дебюти в "Метрополитън" и в Кралската опера (2013), Виенската държавна опера (2014), "Ла Скала" в Милано и в Париж (2017).
Дейвид Маквикар е режисьор на "Федора", която е неговата 13-а постановка в "Метрополитън". Планира се в бъдеще да постави на сцена и "Джоконда" на Понкиели. Йончева дебютира в ролята в "Ла Скала" на 15 октомври в постановка с модерни рокли, режисирана от Марио Мартоне, но се притеснява дали е била чута. 
"Режисьорът реши да остави цялата сцена празна", казва тя. И споделя, че с Роберто Аланя цяла вечер се опитвали да намерят предпочитани места на сцената от Мария Калас, Монсерат Кабайе и Рената Тебалди десетилетия по-рано.
“Завърших продукцията и си казах: "О, Боже мой! Какво ще правя в “Метрополитън”?", защото "Метрополитън" е може би три пъти по-голяма от "Ла Скала", казва Йончева. "Веднага се обадих на Дейвид и казах: "Моля те, кажи ми, че има някакви стени". И той отговори "да". Показа ми снимки и се успокоих”.
В главната мъжка роля в "Метрополитън" е тенорът Пьотр Бечала. Двамата работят заедно от десетилетие. "Гласовете ни доста си приличат", казва той. 
Въпреки че “Метрополитън” се отказа от плановете си да представи Йончева в "Духовете на Версай" на Джон Кориляно и "Мадам Бътерфлай", тя е ангажирана с нова постановка на "Бал с маски" на Верди, "Дама Пика" на Чайковски и "Медея" на Керубини на италиански език.
Соня Йончева живее край Женева със съпруга си - диригента Доминго Индоян, с когото се запознава в училище. Ангажирани са с 8-годишния си син Матео и 3-годишната дъщеря София, като цялото семейство пътува до Ню Йорк за дългия престой на оперната прима там.
Дъщерята на Йончева гледа на кариерата на майка си малко по-различно от оперната публика.
"Питам я какво прави татко и тя започва да дирижира", разказва Йончева. ”После я питам какво прави мама, а тя казва: ``О, мама, тя е Елза от "Замръзналото кралство" -  защото съм облечена като принцеса и пея”.