Как плетенето на мъниста се превръща от вдъхновен от красотата домашен занаят в Trench-art - това е темата на презентацията на етнографката Десислава Тихолова, която ще започне в 18 часа в четвъртък, 31 март, в Историческия музей. Тя е призната за живо човешко съкровище заради уменията си да превръща мънистата в произведения на изкуството, работи като автор на бижута и аксесоари от мъниста от 2007 година, а от 2012 година е член на Дунавската задруга на народните художествени занаяти.
Терминът Trench-art обобщава т.нар. изкуство от окопите - европейски и световен културен феномен затворници, военнопленници или цивилни в обсадени територии да изработват художествени предмети. Тази своеобразна арттерапия е позната още от походите на Наполеон в Европа и Африка, но процъфтява през Първата световна война. Тогава много военнопленници от армията на разпадащата се Османска империя бягат от мрачните спомени от бойното поле и не по-малко мрачните очаквания за бъдещето с плетене на торбички и други предмети с мъниста. Това е характерно за османските затвори занятие. В българския бит се пренася чрез българските заточеници в султанските зандани. Арестантите изработват колани, кесии за пари, обличат шишета с мъниста, а в по-модерните времена правят и портмонета. За „арестантски кесии“ споменава и Алеко Константинов в описанието на българския павилион на световното изложение в Чикаго през 1893, залегнало в гениалния му пътепис „До Чикаго и назад“.