Оперна примадона, която предпочита да не обръща внимание на собствените си години, репетира в гримьорната как да обясни що е то дуенде и как се стига до него. Примадоната всъщност се опитва да изясни за самата себе си и да подреди в стройна редичка всичко онова, което би могло поне донякъде да даде някакво определение за дуендето. Макар то да не се поддава нито на формулировки, нито на описания, тъй като е състояние, сила на духа, гранично усещане, което отваря вратите на вдъхновението, то е размисъл, колебание, убеденост, непримиримост, безпомощност, ярост, романтика - в общи линии,
всичко онова, което всъщност е човекът
който е в състояние да премине през различните измерения на истинската, творческата личност.
Русенските зрители утре вечер - на 19 март, от 19 ч в салона на Военния клуб ще имат удоволствието да видят неповторимия моноспектакъл „Дуенде“, в който голямата българска актриса Татяна Лолова ще премине по удивителните стръмнини на текстове на великия испански поет Лорка и ще преведе през тях своята любима публика. Ценителите на творчеството на поета и на актрисата ще се докоснат до дълбините на чувствата и посланията на Лорка и Лолова. Със сигурност те ще останат запленени от дарбата на артистката, която в своя сценичен разказ е агресивна, несигурна, арогантна, деликатна, сантиментална, цинична, възвишена, вулгарна, високо-поетична, брутална, мила, патетична, всекидневно-прагматична, безочливо неискрена, откровена до смърт...
Моноспектакълът, който Татяна Лолова и организаторите на този неин гастрол представят пред русенци,
се играе от 2003 г. почти непрестанно
Според самия Лорка „Дуендето е сила, а не поведение, то е борба, а не понятие. То не е въпрос на умение, а на истинска, жива форма, на кръв, на древна култура, на създаващо действие. Появяването на дуендето винаги предполага решителна промяна на всички форми“. Макар и твърде енигматични, тези въвеждащи думи на поета, вероятно са достатъчни, за да провокират интереса на русенската публика да отиде отново да аплодира своята любимка, този път в спектакъла на режисьора Съни Сънински.
А Татяна Лолова не крие, че винаги идва в Русе с едно особено чувство. Именно русенският драматичен театър е в началото на нейната кариера, която днес изобилства с бляскави постижения. Родена през 1934 г. в София, тя завършва актьорско майсторство през 1955 г. в класа на професор Стефан Сърчаджиев /а нейни състуденти са били Ицхак Финци, Григор Вачков, Никола Анастасов/. Веднага след като се дипломира, пристига в Русе, където играе през първия си професионален сезон на сцена, а от 1957 г. е първата актриса, официално назначена в новосформираната трупа на Сатиричния театър.
Лолова неведнъж е признавала любовта си към Русе
Признавала е друго - че мечтата й е била да участва в оперен спектакъл. Всъщност, когато тя пристига в града на Дунава като съвсем млада актриса, театралните представления се играят именно на сцената на оперния театър. Вероятно точно това подсилва порива й да разгърне таланта си и да влезе в ролята на оперна прима. Преди време мечтата й е била само блян. Днес обаче именно „Дуенде“ прави невъзможното - и ето че ролята на музикалната звезда вече е сбъдната за русата фурия, макар образът едва ли е точно този, който двадесетинагодишната софиянка е виждала в романтичните си представи.
По-важното е друго - че омъдряла и натрупала най-съкровеното богатство от преживявания, срещи, разминавания, подарени и получени мигове на признателност,
талантливата актриса днес очертава нови пространства
с дарбата си да превежда текста в сценично действие и въздействащи послания. Според театралната критика дуендето на Татяна Лолова ясно свидетелства, че неговият живот не е резултат от техническо умение, вдъхновение, опит, знание и т.н., макар те да са задължителни условия. Основното е силата - а силата на Татяна Лолова е любовта. И точно тази любов към театъра и към всеки отделен човек, който Лолова щедро раздава, непременно ще направи празник вечерта във вторник за всички, които изберат да посетят спектакъла на сцената на Военния клуб. А той представлява бляскаво съчетание на размисъл и смях, философия и обич, които се предават през вълнуващото откровение на голямата драматична артистка.